20.8.14

Vanilla Iced Coffee

I said sweet & sugary, didn't I? The heatwave may be over (finally!) but who needs summer heat to have a delicious iced coffee?
Minähän sanoin että makeaa & sokerista, enkös? Helleaalto on ehkä ohi (vihdoin!), mutta kuka nyt kesähellettä kaipaa nauttiakseen herkullisesta jääkahvista?
On the bottom of the glass you scoop a bit of vanilla ice cream and top that with Vanilla Rock Candy.
Lasin pohjalle lusikoidaan vaniljajäätelöä ja sen päälle Vanilla Rock Candya.
Fill your glass then with strong coffee (I used double amount of coffee), mix well and sprinkle more Vanilla Rock Candy on top. Sweet, and sugary.
Lasi täytetään sen jälkeen vahvalla kahvilla (käytin tuplamäärän kahvia keittäessä), sekoitetaan hyvin ja vielä päälle hippasen Vanilla Rock Candya. Makeaa, ja sokerista.
Enjoy with a freshly baked cinnamon bun. Make it yourself, if you know how. I don't.
Nauti tuoreen korvapuustin kanssa. Tee itse, jos osaat. Minä en osaa.
And ps. After writing this, I have an Ice Ice Baby earworm. If that happened to you, I am sorry.
Ja ps. Tämän kirjoitettuani sain Ice Ice Baby - korvamadon. Jos teille kävi niin, olen pahoillani.
 

18.8.14

Last days of my "detox"

I'm a little late with this post, but just so you don't think that I completely gave up on my "7 day detox", here's an update. I actually had to work outside home for Friday and Saturday and from Saturday evening to Sunday we stayed at friends so my "diet" went a little south...
Vähän olen myöhässä tämän postauksen kanssa, mutta jotta ette nyt luulisi että ihan luovutin 7 päivän puhdistuskuurin kanssa, niin tässä päivitys. Olin itse asiassa kodin ulkopuolella töissä perjantaina ja lauantaina, ja ystävillä kylässä lauantai-illasta sunnuntaihin, joten vähän meni siinä mönkään...
The usual coffees and lemon waters in the morning, and on Thursday my breakfast was greek yoghurt with seeds, cantaloupe melon, blueberries and honey. You know, I'm really enjoying this combination of natural or unsweetened greek yoghurt with honey, even though I don't really like either of them separately.
Ne tavalliset kahvit ja sitruunavedet aamulla, ja torstain aamupala oli kreikkalaista jugurttia siemenillä, cantaloupemelonilla, mustikoilla ja hunajalla. Alan tosiaan tykkäämään tästä luonnonjugurtin tai makeuttamattoman kreikkalaisen jugurtin ja hunajan yhdistelmästä, vaikken kummastakaan mausta tykkää yksinään.

On Thursday I also pulled out the big guns. The vitamins. The supplements. The whole lot.
Torstaina otin myös kovat keinot käyttöön. Vitamiinit. Ravintolisät. Koko hoidon.
It's just not possible to get EVERYTHING you need from your diet. I knew that.
Ei vaan ole mahdollista saada KAIKKEA mitä tarvitset pelkästä ruokavaliosta. Kyllä minä sen tiesinkin.
Thursday lunch: vegetable balls with spaghetti. The balls were made from carrot, zucchini, peas, corn, bread crumbs and eggs.
Torstain lounas: kasvispullat spagetin kanssa. Pullissa on porkkanaa, kesäkurpitsaa, herneitä, maissia, korppujauhoja ja kananmunaa.
Thursday afternoon snack was a smoothie with coconut water, pineapple juice, raspberries and blueberries.
Torstai-iltapäivän välipalana smoothie kookosvedestä, ananasmehusta, vadelmista ja mustikoista.
And for dinner some lovely home made lasagne! No, it's not home made. It came from a box. But I did add kale to it.
Ja illalliseksi ihanaa kotona tehtyä lasagne. No ei, ei ole kotona tehtyä. Laatikosta tuli. Mutta lisäsin siihen lehtikaalia.

On Friday & Saturday I only had time for breakfast at home. Same thing on both mornings.
Perjantaina ja lauantaina oli aikaa vain aamiaiselle kotona. Samaa kumpanakin aamuna.
And now we get to the Do as I say, not as I do - part. On both Friday and Saturday I fed myself with meal bars and store-bought smoothies. I had no chance to cook and no time to eat.
Ja sitten päästään Tee niinkuin sanon, älä niinkuin teen - osioon. Sekä perjantaina että lauantaina ruokin itseni ateriapatukoilla ja kaupan valmissmoothieilla. Ei ollut ruuanlaittomahdollisuutta eikä aikaa syödä. 

On Saturday evening we had a nice BBQ dinner at friends. It really made up for all non-eating of Friday & Saturday :)
Lauantai-iltana syötiin kiva grilli-illallinen ystävillä. Sillä kyllä korvasi kaiken syömättömyyden perjantain ja lauantain aikana :)

And for the end of the week, just a very simple (but delicious) spaghetti dish!
Ja viikon päätteeksi yksinkertainen (mutta herkullinen) spagettiannos!
Crushed garlic mixed with soy sauce and lemon flavoured avocado oil and shrimp marinated in sweet chili sauce. Mix both with boiled spaghetti, top with sesame seeds, scallion greens and avocado. Yum I say.
Murskattua valkosipulia sekoitettuna soijakastikkeeseen ja sitruunalla maustettuun avokadoöljyyn sekä katkarapuja sweet chili - kastikkeella marinoituina. Sekoita molemmat keitettyyn spagettiin ja lisää päälle seesaminsiemenet, kevätsipulin varret ja avokado. Nam sanon minä. 
I have received some questions of what are breakfast, lunch, dinner etc. times in our home. I will be making a summary of this week and include all information there.
Olen saanut joitain kysymyksiä meidän aamiais-, lounas-, illallis- jne. aikoja koskien. Teen tästä viikosta vielä jonkinmoisen yhteenvedon ja liitän siihen tämänkin tiedon.

Detox week done. Coming up next, something sweet & sugary :)
Detox viikko on ohi. Seuraavaksi sitten jotain makeaa & sokerista :)
 

7.8.14

Day 3 - feeling low.

I have to say that yesterday was NOT GOOD. I woke up tired, was cranky all day and had a killer headache.
Pakko sanoa, että eilinen oli HUONO. Heräsin väsyneenä, olin aamusta saakka huonolla tuulella ja päätä särki koko päivän.
I had the lemon water and the big coffee in the morning and for breakfast a smoothie with peach, raspberries, banana, oats, natural yogurt and coconut water. I also munched on some sunflower and pumpkin seeds.
Samat sitruunavedet ja iso kahvi aamulla, ja aamiaiseksi smoothie persikasta, vadelmista, banaanista, kaurahiutaleista, luonnonjugurtista ja kookosvedestä. Mutustin myös hippasen auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä.
For lunch I made a salad with quinoa, grapes and blueberries. This was my first time trying to cook quinoa and it didn't go very well. Meaning that I'm sure it could be tastier.
Lounaaksi tein salaattia kvinoan, viinirypäleiden ja mustikoiden kanssa. Kokeilin ensi kertaa kvinoaa ruuanlaitossa eikä mennyt ihan putkeen. Tarkoittaen siis, että se varmaan voisi olla maistuvampaakin.
In the afternoon I found myself short of green smoothie ingredients, so I made a fresh drink with coconut water, pineapple juice and sparkling water, and had some natural yogurt with sunflower, flax and sesame seeds, blueberries and honey.
Iltapäivällä havaitsin vihersmoothievarastojen olevan tyhjät, joten tein raikkaan drinksun kookosvedestä, ananasmehusta ja kivennäisvedestä, ja söin luonnonjugurttia auringonkukan-, pellavan- ja seesaminsiemenien sekä mustikoiden ja hunajan kanssa.
And the dinner? Well. Here's exactly what happens when you don't plan properly, which has been the exact problem for the past weeks. You start thinking what to make. You realize you don't have this or that, and then you just whisk together ingredients to make SOMETHING edible. Egg-less (and flavourless) meatballs & oven-cooked carrots and beans, ladies and gentlemen. Do not try this at home.
Entäs illallinen. No. Juuri näin käy kun ei suunnittele kunnolla, mikä on juurikin ollut se ongelma viime viikkojen aikana. Alat miettiä että mitähän sitä laittas. Tajuat että puuttuu sitä ja tätä, ja sitten heität kasaan joitain aineksia saadaksesi aikaan edes JOTAIN syötäväksi kelpaavaa. Munattomat (ja mauttomat) lihapullat & uunissa kypsennetyt porkkanat ja pavut, hyvät naiset ja herrat. Ei kannata kokeilla kotona.
And THIS is what I'm trying to fix. I'm trying to find the energy to plan our meals properly so that every day we could have simple, healthy and tasty food. You know that I love cooking, right? But when it is like this, cooking in a hurry and creating food that really doesn't taste like anything at all - it takes the fun out of it. And THAT's why I've been eating and feeding my family french fries, fish fingers and store-bought spinach crepes. And THAT's why I'm tired.
Ja JUURI TÄTÄ yritän korjata. Yritän löytää sen energian suunnitella ateriat kunnolla niin, että joka päivä saataisiin syödä yksinkertaista, terveellistä ja maistuvaa ruokaa. Kyllähän te tiedätte, että minä rakastan ruuanlaittoa? Mutta kun se on tällaista, kokkausta kiireessä ja sellaisen ruuan valmistusta, joka ei juuri maistu miltään - koko hommasta lähtee ilo. Ja SIKSI olen syönyt ja syöttänyt perheelle ranskalaisia, kalapuikkoja ja valmiita pinaattilettuja. Ja SIKSI olen väsynyt.

Maybe it was the food disappointment. Maybe it was the headache. Or the whiny kid. Anyway in the evening I felt exhausted, irritated and teary. I went to bed at ten and slept until 8:30. Today's better.
Ehkä johtui ruokapettymyksestä. Ehkä päänsärystä. Ehkä kitisevästä lapsesta. Joka tapauksessa olo oli eilen illalla uupunut, ärtyisä ja itkuinen. Menin sänkyyn kymmeneltä ja heräsin 8:30. Tänään on parempi. 

And if you want to know how I make tasty meatballs, see HERE.
Ja jos haluatte tietää miten teen maistuvia lihapullia, katsokaa TÄÄLTÄ.

sharing is caring

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...